A fogak utolsó esélye: a gyökérkezelés

A foggyökér kezelés során a beteg fog még egy esélyt kap arra, hogy ne kerüljön eltávolításra. Balesetekből adódóan sérül vagy jelentősen szuvas fog idegeinek eltávolítását és a fog megtartását foglalja magában a kezelés. Célunk, hogy a meglévő fogakat megmentsük, megtartsuk, ha nem muszáj ne húzzuk ki.

A gyökérkezelés kezelés során a fogbél (pulpa) tartalmát távolítja el a fogorvos, a gyökércsatornákat sterillé teszi, majd egy speciális anyaggal a teljes csatornát betömi, hermetikusan lezárja.

Ha Önnek több napja lüktet, harapásra, melegre érzékeny a foga, akkor valószínűleg gyökérkezelésre van szüksége.

Hogyan történik a kezelés?

Miután a panaszokat tisztáztuk a kezelő orvossal, röntgen- vagy bonyolultabb esetben High Definition CT felvétel készül, amely alapján teljes képet kapunk a fogak állapotáról. Fontos tudni a fogágy állapotáról és a gyökércsúcs körüli esetleges gyulladásokról is. Ezután a fogorvos feltárja a fogat. ilyenkor gyakran nagyító vagy mikroszkóp segítségére is Akkora feltárásra van szükség, hogy az összes gyökeret elérje a fogorvos. Ezután a gyökér hosszának meghatározása történik. Ezt legtöbbszőr egy speciális elektromos készülékkel történik. Következő lépésben egy speciális kézi vagy gépi reszelő segítségével történik az elhalt vagy gyulladásban lévő szövetek eltávolítása és a csatornák fertőtlenítése.
Szükség esetén az első lépésben gyulladáscsökkentő gyógyszert helyezünk be és ideiglenesen zárjuk. Ha panaszmentes, a második alkalommal végleges gyökértömő anyaggal tömjük a gyökeret.  Így teljesen elzártuk a fog üregrendszerét a szervezettől. A száj ban rengeteg baktérium tanyázik. Hogy biztosan távol tartsuk ezeket a baktériumokat, kezelés alatt gyakran egy gumilepedővel választjuk el a fogat a száj többi részétől. Kontrollként ismét röntgen felvételt készítünk, ezzel ellenőrizve a gyökérkezelés eredményességét. A gyökértömések 90%-a sikeres. A sikertelenség oka lehet a nem jól bemért gyökér hossza, vagy a gyökérben esetenként jelenlévő járulékos csatornák, amelyeket egyáltalán nem vagy csak nagyon nehezen lehet kitisztítani. Ezeket a járulékos gyökércsatornákat még a röntgen sem mindig mutatja ki.

Mire számíthatok a kezelés után?

A végleges tömés után elképzelhető, hogy pár napig érzékeny lesz a fogunk. Harapásra is érzékeny lehet, de nem sajgó fájdalom jelentkezik. Ha a gyökércsúcs körüli terület gyulladt volt, nem fog a fajdalom egyik napról a másikra elmúlni,de nem sok idő elteltével panaszmentessé válik. Fájdalomcsillapításra használhatjuk a jól bevált gyulladáscsökkentőket.. A fogak végleges ellátása a módszertani útmutatók szerint a korona. A gyökérkezelt fogakkal évekig élvezhetjük az evés örömeit, bár terhelhetőségük kisebb lesz, mint az ép fogaké.
Amennyiben nem lehet elvégezni a kezelést és a fogat el kell távolítani, ajánljuk az azonnali terhelésű implantátumokat, melyekkel fix fogpótláshoz juthatnak 1- 2 munkanapon belül, foghúzás után.

Februártól rendelőnkben Dr. Kovács Alexandra doktornő specializálódott erre a nagy türelmet és precizítást igénylő munkára. Jelentkezzen be most!

góckutatás / konzultációgyökérkezelésteljes szájrendezés implantátumokkal„foghíjas vagyok”nem szép a mosolyomfáj / lyukas a fogamlecserélném kivehető fogsorom