Periimplantitisz, az implant√°tumok k√∂r√ľli gyullad√°s

A k√©tf√°zis√ļ implant√°tumok hossz√ļt√°v√ļ kock√°zatai

A periimplantitisz egy gyullad√°sos betegs√©g, amelynek a k√∂vetkezm√©nye gyullad√°s, a m√°r be√©p√ľlt fog√°szati implant√°tumok k√∂rny√©k√©n l√©vŇĎ √≠ny- √©s csont√°llom√°nyban. Ennek eredm√©nye csontveszt√©s az implant√°tumot tart√≥ csontban, amit ha nem kezel√ľnk, kiesik az implant√°tum.

A periimplantitisz egy viszonylag √ļj kifejez√©s. ElŇĎsz√∂r a 80-as √©vekben ker√ľlt reflektorf√©nybe, a 90-es √©vekben jegyezt√©k fel elŇĎsz√∂r, hogy ez a betegs√©g az implant√°tumot tart√≥ csont vesztes√©g√©t okozza.

A peri-implantitisz kialakul√°sa az implant√°tum k√©t r√©sze k√∂z√∂tti r√©sre vezethetŇĎ vissza . A periimplantitisz elsŇĎdleges kialakul√°si oka bakteri√°lis leped√©k – biofilm – az erre fog√©konyakban, amely az implantatumhoz k√∂tŇĎdik. A k√©tf√°zis√ļ implant√°tumokn√°l a fej √©s az implant√°tum k√∂z√∂tti r√©s m√©g plusz egy biofilm megk√∂tŇĎ t√©nyezŇĎ, amely √≠gy felerŇĎs√≠ti a betegs√©g menet√©t.

A csont k√ľl√∂nb√∂zŇĎ okok miatt cs√∂kkenhet, megszŇĪnhet az implant√°tum k√∂r√ľl. ErrŇĎl az √°llapotr√≥l √°ltal√°ban nem is tudnak a betegek. Elt√©rŇĎ idŇĎpontokban jelentkezhet a csontveszt√©s: nagyon kor√°n,a korona felhelyez√©se ut√°n elindulhat a folyamat, m√°sokn√°l csak √©vekkel k√©sŇĎbb. A peri-implantitisz lefoly√°sa √°ltal√°ban f√°jdalommentes. Ha m√°r kialakult akkor jelentkeznek a t√ľnetek.

Sz√°mos kock√°zati t√©nyezŇĎ van. A doh√°nyz√°s √©rszŇĪk√ľlethez vezet, amely csonvesztes√©get gener√°l. Azoknak, akiknek orvosi probl√©m√°ja van, diab√©teszben szenvednek, csontritkul√°suk van, legyeng√ľlt az immunrendszer√ľk, nagyobb kock√°zatnak vannak kit√©ve a csontveszt√©sre, az implant√°tumok k√∂r√ľl. Ha a m√ļltban volt fog√≠nybetegs√©ge valakinek, m√©g nagyobb kock√°zatnak van kit√©ve.

A fogcsikorgat√°s egy m√°sik rizik√≥ faktor az implant√°tumok, √©s az implant√°tumok k√∂r√ľli csontveszt√©shez.

Az otthoni gondoskod√°s sz√°jhigi√©ni√°nkr√≥l d√∂ntŇĎ fontoss√°g√ļ!. Napi k√©tszeri fogmos√°s 3-5 percig elektromos fogkef√©vel, √©s napi egyszer a fogselyem haszn√°lata elmaradhatatlan!

A periimplantitisz jelei: √≠nytasakok elm√©ly√ľlnek, genny t√°vozik az implant√°tum √©s az √≠ny k√∂rny√©k√©rŇĎl, az √≠ny v√∂r√∂s, lil√°s,v√©rzik √©s fogkŇĎ alakul ki, valamint r√∂ntgen felv√©telen l√°tsz√≥dik a csont folyamatos elveszt√©se.

A peri-implantitsz leggyakrabban a hagyom√°nyos, k√©tf√°zis√ļ implant√°tumokn√°l alakul ki. Ez legink√°bb az√©rt t√∂rt√©nik, mert a k√©tf√°zis√ļ implant√°tumok felsz√≠ne durva, nyers √©s √≠gy √©rintkez√©si probl√©m√°k alakulnak ki az implant√°tum r√©szei k√∂z√∂tt. RendelŇĎnk √°ltal haszn√°lt egyf√°zis√ļ IHDE implant√°tumokkal 98%-ban elh√°r√≠that√≥k a peri-implantitsz vesz√©lyei.

BEJELENTKEZEM