Diéta és fogaink

Hogyan hatnak a fogainkra a divatos diéták?

Diéta és fogaink

A fogyókúra nem fogászati kérdés elsősorban, mégis van pár dolog, amit érdemes meghallgatnia a fogorvostól. A jó idő következtében rádöbbenünk, hogy felszedtünk pár kilót a tél folyamán és elkezdjük a divatos diétákat, melyek hatása sokszor hosszú távú eredményekkel nem kecsegtet. Több klinikai kutatás kimutatta, hogy ezen böjtök többsége nem olyan egészséges, ahogy azt a fogyni vágyók gondolják.

Milyen hatással vannak a fogainkra, ínyünkre ezek a fogyókúrák?

Egyre többet hallunk a léböjt kúráról. Lényege, hogy csak gyümölcs- és zöldségleveket fogyasztunk, teljesen lemondunk a szilárd tápanyagról. Pár nap alatt kilókat fogyhatunk, állítják a cikkek.

Fogorvos szemmel ez a kúra nem túl egészséges

Ha nem eszünk szilárd ételt, nem rágunk. A rágás serkenti a nyáltermelést. Szükség van a nyálunkra, hogy ellensúlyozzuk a baktériumok kialakulását, ami rossz hatással van fogainkra. Ha szilárd ételt és gyümölcslevet is fogyasztunk, az is káros tud lenni fogainkra. A gyümölcslé általában savas, ami folyékony állapotban körbeveszi a fogakat. A gyümölcslevek önmagukban ugyanolyan károsak, mint a cukros üdítőitalok. Azt ajánljuk, ne facsarják, turmixolják a gyümölcsöket, zöldségeket, inkább egyben egyék meg azokat. Miközben harapjuk például az almát, sárgarépát tisztítjuk velük fogainkat.

Ha mégis csak gyümölcslevet akarunk inni, ne folyamatoan szürcsölgessük egész nap, hanem a normal étkezési ciklusnak megfelelően fogyasszuk, és vízzel öblítsük ki a szánkat utána. Soha ne mossunk fogat közvetlen gyümölcslé fogyasztás után, várjunk legalább 10 percet! Védjük meg a fogzománcunkat!

Vegán diéta fogorvos szemmel

Másik divatos diéta a vegán étrend, amikor az ember nem eszik semmilyen állati eredetű ételt. Ilyen például a hús, hal, tojás, sajt, stb. Ilyen esetben pótolni kell azokat a vitaminokat, amelyek létfontosságúak a szervezet működéséhez. Tulajdonképpen ez nem fogyókúra, hanem életmód, életszemlélet.

A B12, cink, D-vitamin, amelyek alapfeltételei az egészséges fogaknak, csontoknak és az ínynek. Aki a vegán étrenddel próbálkozik, annak tanácsoljuk, hogy fogyasszon szójatejet és szedjen táplálékkiegészítőket. Ha tápanyaghiány lép fel a szervezetben azt kirepedezett ajkunk azonnal jelzi, valamint nyelvünkön égő érzést is tapasztalhatunk.

Fogorvosilag egészséges, de szájszagot okozhat

Az utolsó étkezési szokás, amivel foglalkozunk az az alacsony szénhidrát tartalmú étrend. Komolyan korlátozzák a szénhidrát fogyasztást, mint például a Paleo- vagy az Atkins diéta. Ezen étrendek hosszabb távon az ínyvérzés és fogszuvasodás csökkenéséhez vezetnek, viszont mivel a cukrok helyett a zsírbontásból keletkezik az energia, kellemetlen leheletet és szájszárazságot is okozhatnak. Ezt ketózisnak nevezzük.

Fogorvos tipp fogyózóknak: javasoljuk hogy minél több vizet igyanak és alkoholmentes szájvizet használjanak azok, akik követik ezt az étkezési módot.

Fogyókúra alatt érdemes a fogorvoshoz is elmenni

A fogyókúra ideje alatt javasolt elvégeztetni az időszakos nagyobb fogászati kezeléseket is. Sajnos vannak olyan beavatkozások amikor a kezelések között kicsit nehezebb a rágás, vagy jobban kell vigyázni az evéssel. Ez segít a tervezett diétánk betartásában.

Fogorvos tipp: Legelőnyösebb ételek a fogaknak:

-tej és tojás

-sajt és joghurt

-hús, hal és tofu

-brokkoli, sárgarépa és a mindenféle ropogós zöldség

-alma

Fogászat Budapest Hungarodental rendelő. Egészséges és szép fogak, fogpótlások, fémmentes fogpótlások rövid idő alatt. Kérjen időpontot!

 

Share: